• Telefonia IP 

Telekomunikacja wykorzystująca technologię VoIP (Voice over Internet Protocol) czyli komutację pakietową, zwana jest potocznie telefonią internetową. Przynosi duże oszczędności w kosztach przeprowadzanych rozmów, dodatkowe możliwości zdalnego łączenia różnych oddziałów i budynków firmy oraz pracowników pracujących w domu. Stosunkowo niewielkim nakładem środków pozwala też na znaczne zwiększenie pojemności centrali telefonicznej i obsługę dodatkowych telefonów.  

  • Zastosowanie VoIP'a w firmach

W firmach VoIP stał się dziś kolejnym równoprawnym medium transmisji wykorzystywanym w nowoczesnej telekomunikacji obok telefonii voip platan, centrale telefoniczne voip schemat telefonii voipanalogowej, cyfrowej (ISDN) czy komórkowej (GSM). VoIP jest na tyle atrakcyjny, że mimo czasem gorszej jakości połączeń niż w telefonii tradycyjnej, wiele firm zainteresowanych jest uzupełnieniem firmowych systemów komunikacji o telefonię internetową. Czynią to na kilka sposobów poprzez stosowanie:

  • samych komunikatorów internetowych (np. Skype)
  • zewnętrznych bramek VoIP podłączanych do tradycyjnych central abonenckich
  • nowoczesnych central telefonicznych integrujących tradycyjne technologie telekomunikacyjne z VoIP. Wśród central z VoIP mamy do dyspozycji tzw. Pure IP (oparte na komutacji pakietów IP) oraz rozwiązanie mieszane - centrale cyfrowe ze zintegrowanymi kartami VoIP lub systemy w których nie ma osobnej karty i to procesor zapewnia odpowiednią liczbę kanałów VoIP (wbudowany VoIP).
  • VoIP - jak to działa?

W centralach / serwerze Platan VoIP jest wykorzystywany na wiele sposobów. Można na przykład:
 podłączyć same aparaty VoIP'owe (abonenci SIP), aby w ten sposób zwiększyć liczbę abonentów wewnętrznych centrali / serwera - bez konieczności korzystania z usług operatorów VoIP
kierować cały ruch wychodzący do sieci operatorów VoIP (linie miejskie VoIP) w celu minimalizowania kosztów połączeń
używać bezprzewodowych aparatów systemu IP DECT
logować do centrali / serwera pracowników pracujących zdalnie (przez telefony IP lub softphone'y)
korzystać z telefonów komórkowych z funkcją WiFi

połączyć kilka PBX Serverów Libra (sieciowanie po VoIP w ramach PIN - Platan Intelligent Networking) - umieszczonych albo w sąsiednich budynkach albo np. w siedzibie i oddziale firmy, zapewniając wspólną numerację i obsługę łącznie nawet 600 użytkowników

w PBX Serverze Libra oraz centrali IP PBX Prima korzystać z funkcji Call Through, pozwalającej na automatyczne przekierowywanie zdefiniowanych numerów np. telefonów komórkowych na tanie linie VoIP - doskonały sposób na tanie rozmowy zagraniczne z telefonu komórkowego

  • VoIP w centralach i serwerach Platan - zalety

Firma PLATAN oferuje zintegrowane karty VoIP do całej gamy central o pojemności od kilku do ponad 400 portów. Są to PBX Server Libra oraz centrale cyfrowe Micra i Sigma. W centrali IP Prima VoIP jest wbudowany i nie wymaga dodatkowej karty.
 podwójna korzyść - jakość centrali cyfrowej i zalety technologii VoIP
łatwość obsługi - prostsza w obsłudze niż zewnętrzne bramki VoIP - rozmowy bez wybierania dodatkowych prefiksów, z dowolnego aparatu
oszczędność - tania komunikacja i niskie koszty wdrożenia, stosowanie dowolnego typu aparatów
swoboda wyboru - dostępność usług wielu operatorów tradycyjnych oraz nawet 30 operatorów VoIP
elastyczność rozbudowy o kolejnych użytkowników - idealne dla oddziałów i pracowników zdalnych, możliwość tworzenia rozproszonej struktury łączności w oparciu o VoIP, możliwość podłączenia nawet 400 telefonów SIP w Librze (do 128 w Micrze i Sigmie), a w ramach kilku serwerów sieciowanych w Platan Intelligent Networking - nawet 600 użytkowników
zawsze w kontakcie - w PBX Serverze Libra nawet 60 jednoczesnych rozmów.
 
Abonenci VoIP mogą korzystać ze wszystkich funkcji centrali tak, jak inni abonenci (w tym z możliwości nagrywania rozmów i ich odsłuchiwania w programie Platan CTI). Abonenci VoIP mają również dostęp do poczty głosowej, mogą ją odsłuchiwać zarówno z aparatów IP, jak i programu Platan CTI.

  • VoIP w Serverze PBX LIBRA

obsługa do 400 portów VoIP, w tym do 400 portów wewnętrznych VoIP (IP EXT) oraz do 30 portów miejskich VoIP (IP GW)
obsługa do 60 kanałów VoIP, czyli przeprowadzanie 60 rozmów VoIP jednocześnie
 wydzielenie poprzez dodatkowy interfejs LAN łącza internetowego w celu optymalnej obsługi linii SIP Trunk oferowanych przez największych operatorów VoIP
 Platan Intelligent Networking (PIN) - sieciowanie rozproszonych systemów Libra z wykorzystaniem technologii VoIP
 protokół VoIP: SIP 2.0
 kodeki: G.711 uLaw, G.711 aLaw, G.726, GSM, G.729a

  • VoIP w centrali PRIMA IP

3 porty miejskie VoIP (IP GW) - obsługa do 3 operatorów VoIP
do 6 portów wewnętrznych VoIP (IP EXT) - możliwość podłączenia do 6 telefonów IP
protokół VoIP: SIP 2.0
kodeki: G.711 uLaw, G.711 aLaw, G.726, GSM, G.729a

  • VoIP w centralach SIGMA i MICRA Platan

do 128 portów VoIP konfigurowanych jako miejskie IP GW lub wewnętrzne IP EXT (w tym do 30 linii miejskich)
protokoły VoIP: SIP, IAX2
kodeki: G.711 uLaw, G.711 aLaw, ADPCM, G.726, GSM, G.729a
logowanie do 30 operatorów VoIP z możliwością odbywania wielu rozmów jednocześnie (SIP Trunk)
linkowanie central z wykorzystaniem technologii VoIP
2 gniazda ethernet (WAN i LAN)
wbudowany router

  • Współpracujący operatorzy VoIP

Przetestowaliśmy poprawność połączeń z kilkunastoma najpopularniejszymi operatorami VoIP (kolejność alfabetyczna):

  • easyCALL
  • Easytel
  • ESIPTEL
  • FabiPhone
  • FreecoNet
  • HopIn
  • iFON
  • IPCall
  • Newfon
  • SipMax